Facebook stopt met verbod advertenties crypto

facebook verbod crypto advertenties opgeheven

Facebook gaat advertenties voor cryptocurrencies toch toestaan. Tot nu toe mochten alleen een klein aantal bedrijven adverteren voor het virtuele geld. Facebook geldt als een van de populairste social mediaplatformen ter wereld en had een streng beleid voor het adverteren voor diensten als de handel in Bitcoin en Ethereum. In een persbericht schrijft moederbedrijf Meta nu dat het adverteren voor cryptodiensten niet langer meer een taboe is voor Facebook. Dat betekent dat steeds meer bedrijven mogen adverteren voor crypto. Daarvoor is wel een vergunning van Facebook nodig.

Meer vergunningen

Steeds meer bedrijven mogen nu gaan adverteren met diensten voor bijvoorbeeld de handel in cryptocurrency zoals Ethereum of Bitcoin. Maar dat betekent niet dat iedereen dat zomaar mag. Daarvoor moet de adverteerder toestemming (‘vergunning’) hebben van Facebook. 

Tot nu toe waren er maar drie bedrijven die op Facebook mochten adverteren voor crypto. Met de versoepeling van de regels worden dat er straks 27. Daardoor zullen gebruikers straks meer advertenties voor cryptodiensten op Facebook gaan zien. Het gaat dan niet alleen om diensten die handelen in crypto, maar ook om andere deelnemers die betrokken zijn bij cryptoprojecten.

bitvavo

€1000 Bonus!

Ontvang vandaag €1000 crypto welkomstbonus van Bitvavo. Mis het niet…

pijl

Deelnemers

Tot nu toe mochten slechts drie bedrijven adverteren op Facebook voor cryptodiensten. Daar komen straks nog een aantal andere deelnemers bij. Denk bijvoorbeeld aan cryptocurrency exchanges, maar ook diensten die leningen verstrekken in de vorm van crypto. Het wordt bedrijven die wallets produceren straks toegestaan om er eentje aan te bieden. 

Ook advertenties voor Mining as a Service, een dienst om cryptocurrency te laten minen, zijn straks toegestaan. Die bedrijven moeten wel eerst toestemming van Facebook vragen om advertenties te laten plaatsen. De kans is nu groter dat Facebook ‘ja’ tegen zo’n verzoek zal gaan zeggen.

Daarnaast mogen ook bedrijven rondom de blockchain-technologie gaan adverteren. Denk daarbij aan crypto nieuwswebsite en betalingsdiensten. Deze bedrijven hoeven straks geen toestemming meer aan Facebook te vragen om te mogen adverteren, zo staat in het persbericht.

Metaverse markt

Wat Facebook precies gaat veranderen aan de advertentieregels voor cryptobedrijven is niet helemaal duidelijk. Het bedrijf lijkt zich vooral te willen focussen op de zogenaamde ‘metaverse markt’. Niet voor niets heeft Facebooks moederbedrijf haar naar veranderd naar ‘Meta’. Welke regels er precies worden opgesteld voor het adverteren, is ook nog niet duidelijk. Maar in ieder geval wil Facebook wel nieuwe stappen op het gebied van cryptocurrencies gaan verkennen.

“We doen dit omdat het cryptocurrency landschap steeds volwassener is geworden. Er komen steeds meer regels van de overheid die ervoor zorgen dat er meer duidelijkheid komt in de branche. Dat leidt tot meer stabiliteit van de munten”, zo motiveert Facebook het besluit.

Focus op de metaverse markt
Focus op de metaverse markt

Goed voor adoptie cryptocurrencies

De nieuwe regels zullen waarschijnlijk goed zijn voor de adoptie van cryptocurrencies. Meer mensen zullen er na het aanklikken van een advertentie mee in aanraking te komen. Dat betekent dat ook meer mensen een poging met de virtuele valuta zullen wagen. Daarbij wordt echt geld omgezet naar cryptogeld. Het is om die reden verstandig om alleen te investeren wat je kan missen. 

De cryptomarkt staat erom bekend binnen enkele uren enorm in waarde te kunnen veranderen. De waarde van de Bitcoin is de afgelopen maanden fors gestegen, maar kende ook enorme waardeverliezen. Dit was altijd een van de argumenten van Facebook om advertenties rondom crypto niet toe te staan. Daar komt nu dus verandering in.

Henry Love, een voormalig werknemer van Facebook, zegt bij CNBC dat de nieuwe kijk op crypto van Facebook veelbelovend is. Het zou vooral goed zijn voor de toekomst van cryptomunten. “Met meer openheid over wat cryptobedrijven (kunnen) doen, zullen steeds meer mensen naar de cryptocurrency industrie en de metaverse trekken. Dit is een enorme verandering voor het massaal adopteren van de munten.”

Een andere medewerker, Emad Hasan, ziet het nieuwe beleid van Facebook ook zeer zonnig in. “Het is een uitkomst voor startups die werken aan blockchaintechnologie. Deze bedrijven zaten echt vast in een positie waarin ze niet mochten adverteren op Facebook. Ze mochten niet adverteren om fiatvaluta om te zetten in cryptomunten. Straks, met de nieuwe regels, kan iedereen dit wel doen.”

Hoe zit het met Libra?

Facebook had zelf ook ooit het voornemen om in de cryptocurrencies te stappen. Zo was het bedrijf bezig met het ontwikkelen van een eigen munt dat Libra heette. De laatste tijd is het erg stil rondom de munt en dat is niet zomaar. Libra viel als project namelijk volledig in het water. Het laatst bekende nieuwtje rondom de eigen munt van Facebook is dat Libra van naam veranderd is naar Diem. 

Maar of er nog aan het project wordt ontwikkeld is onduidelijk. Daarmee is ook niet duidelijk wat de toekomst van de munt binnen Facebook zal zijn. Het hoofd van Libra (of Diem) binnen moederbedrijf Meta was David Marcus. Marcus maakte onlangs bekend te vertrekken bij het bedrijf. Of Facebook dus ooit nog een eigen munt zal krijgen, is koffiedik kijken.

Lees verder over...



investeren in cryptovaluta?

Bekijk het gemak van onze favoriete website

bitcoin